Wednesday 22 June 2011

when Allah wants to KILL aNts..He gives thEm wings~

mungkin ramai yg tertanya2,,kenapakah begitu?perlu ke Allah wat macam 2?
memang allah xperlu buat macam tu untuk musnahkn brapa banyak semut pun.
tapi kenapa ayat ini lahir lam entry kali ni adalah disebabkan kesenangan yg Allah berikan kepada kita selalunya membuatkan kita smakin jauh dari allah....
Ramai yg sedar atau pun tidak..selalunya kita sentiasa boleh bersabar dgn kesukaran dan ujian yg Allah berikan..namun berapa ramai yg sedar bahawa kesenangan itu pun salah satu ujian dari Allah kpada hamba2 Nya?
kadang2 bila kita di uji dgn musibah..kita sentiasa ingat kpd Allah..mgatakn bahawa kita redha dgn ujian yg diberikn kpd diri kita..mendidik kita utk kembali kpd Allah..sama juga jika kita berada di pihak yg benar dan kita di tindas..kita berani utk mgemukakan kbenaran kpda pihak lain keran kita DITINDAS dan secara langsung  perkara2 yg menghimpit dalam hidup kita ini kita berjaya lalui dgn jaya dan peristiwa2 ini yg  mengembalikan iman kita yg telah MENURUN...
huh? mgapakah MENURUN?
kerana sedar atau tidak sebelum dtg ujian kesusahan sudah pasti ada ujian kesenagan..jadi bila ujian kesusahan selalunya mengembalikan diri kita kpada Allah..ujian kesenangan selalunya menjauhkn diri kita kpada Allah..nauzubillah
Ambil contoh tokoh keji paling byk disebut Allah dlm Al-quran..iaitu Firaun..bagaimana Allah jadikn Firaun spnjang hayatnya xperna merasakn kesusahan dan akhirnya kembali kpda Allah dlm keadaan yg amat2 hina..
sesungguhnya kesenangan inilah ujian yg paling sukar dlm hidup..kerana kesenangnan hidup mmbuatkn diri kita rasa ego dan xmemerlukan bntuan zat yg maha agung..contohnya adalah Qarun..mengatakan bahawa kekayaan yg dia miliki adalah dari kpndaiannya semata2..maka Allah tunjukkan bagaimana Qarun dan harta2nya ditelan oleh bumi dan masih boleh dilihat kesannya sampai hari ini..
jadi..perkara paling penting dalam hidup adalah..sentiasa ingt bahawa setiap apa yg diberikn oleh Allah adalah ujian darinya..bagaimana kita menggunakan nikmat yg diberikn kpada kita utk memperhambakan diri kpdanya dan bagaimana kita bersabar menghadapi segala dugaan dan ujian Allah kpda kita..
jadi as a student..bila Allah berikn kejayaan kpda kita..igtlah bahawa itu adalah ujian dari Allah..dan gunaknlah kelebihan itu untuk sentiasa mencari ruang mendapat redhaNya..jgn jadi seperti semut:)
wallahua3lam..
--HIDUP SEBAGAI HAMBA KEPADA PENCIPTA--

No comments:

Post a Comment